FIA neemt besluit over herziening straf Sainz in Zandvoort

dinsdag, 16 september 2025 (09:25) - GPBlog.com

In dit artikel:

Carlos Sainz en Williams hebben bij de FIA gelijk gekregen: de twee strafpunten die Sainz na de Dutch GP in Zandvoort kreeg voor de tik met Liam Lawson zijn geannuleerd. Tijdens de race werd Sainz aanvankelijk schuldig bevonden, kreeg hij 10 seconden straftijd en twee strafpunten op zijn licentie. Zowel Sainz als Williams dienden vóór Monza een right of review in.

Bij een hoorzitting op vrijdag bekeken Williams, Racing Bulls en de stewards de beelden opnieuw. De stewards oordeelden dat de strafpunten onterecht waren en dat het incident beter als een race-incident gekwalificeerd kan worden; de twee punten zijn daarom geschrapt. De eerder opgelegde tijdstraf blijft echter van kracht omdat de stewards niet bevoegd zijn een uitgevoerde tijdstraf terug te draaien. Die tijdstraf had geen invloed op Sainz’ eindklassering: hij had destijds een achterstand van zeventien seconden op de auto voor hem.

Williams reageerde opgelucht en zei bereid te blijven samenwerken met de FIA om stewarding en regelgeving te verbeteren.